Thursday 14 December 2017

Kenapa dalam Al-Quran perkataan امرأة dan زوجة digunakan untuk bermaksud isteri?

Kenapa dalam Al-Quran perkataan امرأة dan زوجة digunakan untuk bermaksud isteri?
Apa beza antara keduanya?

Jawapan: (Perkongsian dari Al-Fadhil Ad-Duktur Ahmad Sanusi)

1-istilah zaujah hanya digunakan apabila kesempurnaan hubungan suami isteri itu jelas.
Dengan sebab itu Allah guna zaujah untuk Nabi Adam dan Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam sediri. 

contoh:
- وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْوَأَزْوَاجُهُأُمَّهَاتُهُمْ [al-Baqarah: 35]

2-manakala hubungan suami isteri yg tidak sempurna maksud ada perbezaan dari aspek aqidah dan sebagainya, maka Allah guna imra’ah.

contoh isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut, begitu juga dengan isteri Firaun.
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ
[at-Tahrim: 10]

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ [At-Tahrim: 11]

3-Sekiranya hubungan suami isteri itu tidak pula sempurna dari aspek kurniaan anak juga Allah akan menggunakan lafaz imra’ah.

contoh adalah pada Nabi Zakaria:

قَالَ رَبِّ أَنَّىَ يَكُونُ لِي غُلاَمٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ [Maryam: 5 dan 8]

4-Namun setelah mana hubungan perkahwinan mereka sempurna dengan dikurniakan anak, Allah menggunakan lafaz zaujah pula:

زَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ* فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ [al-Anbiya': 89-90]


Boleh semak disini: Tafsir

No comments:

Post a Comment