Thursday 14 December 2017

SUNNAHKAH MENUTUP MAJLIS DENGAN TASBIH KAFARAH?

Perkongsian dari Ustaz Mohd Masri Mohd Ramli

*SUNNAHKAH MENUTUP MAJLIS DENGAN TASBIH KAFARAH?*
عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ، قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ بِأَخَرَةٍ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَقُومَ مِنَ الْمَجْلِسِ
Daripada Abu Barzah al-Aslamiy radiallahu 'anhu, Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam ketika di penghujung hayatnya, apabila baginda mahu bangun daripada sesuatu majlis baginda akan membaca:
‏"‏ سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ ‏"‏ ‏.
Maha suci engkau. Ya Allah, dengan pujian kepada Mu, aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Aku memohon keampunan Mu. Aku bertaubat kepada Mu.
‏ فَقَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ لَتَقُولُ قَوْلاً مَا كُنْتَ تَقُولُهُ فِيمَا مَضَى ‏.‏ قَالَ ‏"‏ كَفَّارَةٌ لِمَا يَكُونُ فِي الْمَجْلِسِ ‏"‏ ‏.
Seorang lelaki bertanya: Ya Rasulullah, sesungguhnya engkau membaca satu perkataan yang tidak pernah engkau bacakan pada masa yang lalu. Baginda menjawab: Ia merupakan penghapus kepada apa yang berlaku di dalam majlis.
[Sunan Abi Daud, Kitab al-Adab, Bab Fi Kafaraati al-Majlis, hadis no: 4857, Shaik Syu'aib al-Arnaouth berkata: Isnadnya sahih].
Shaikh 'Abdul Muhsin al-'Abbad berkata dalam Syarah Sunan Abi Daud:
وأن على الإنسان أن يحرص على اتباع هذا الأمر،
Hendaklah manusia bersungguh-sungguh mengikuti hal ini,
وعلى الإتيان بهذا الذكر ليكون كفارة لما يحصل، ويكون زيادة خير فيما إذا كان ليس هناك شيء مكفر
dan bersungguh-sungguh membaca zikir ini agar ia menjadi penghapus (kepada perkara sia-sia) yang berlaku (di dalam sesuatu majlis), dan menjadi tambahan kepada kebaikan apabila tidak berlaku apa-apa yang perlu dikafarahkan.
وإنما المجالس مجالس خير مثل مجالس ذكر العلم، فيكون ذلك زيادة خير على خير، ونور على نور.
Sesungguhnya majlis-majlis kebaikan seperti majlis ilmu, maka tasbih kafarah itu akan menjadi penambahan kebaikan ke atas kebaikan, cahaya di atas cahaya.

No comments:

Post a Comment