Thursday 30 October 2014

mekah vs madinah = saudi arabia

Selama belajaq kat sini, ada laa pengalaman ciput berkenalan dengan orang saudi, lelaki dan perempuan...

kebanyakkan mereka dari riyadh, mekah dan seangkatan dengannya... dari perbicaaran dan tingkah laku mereka agak kasar... hahahaha depa direct kita balas la balik...

penah Ustazah bahasa arab ku (Ustaza Wan Nur Hana) bagitau, orang2 mekah ke riyadh ka, mereka ni kasar... walaupun mereka ada yang muallad (gelaran bagi mereka yang lahir kat saudi)...

jadi dari situ aku perhatikan.. ya memang benar apa kata Ustazah... tapi tak kesah laa yang penting aku nak memahirkan bahasa aku yang tak mahir2 lagi ni... dan juga dari apa yang abang aku cerita... dan kata abang aku lagi, masa di madinah, ada jugak laa na tengok2 orang ansar.. saja (ni kes mungkin abang aku dengan kawan2 dia yang tak da keja...), kata abang aku memang tak dak.. penduduk yang dah lama menetap kat madinah pun depa tak mengaku depa orang ansar, dan depa kata depa pun tak tau.... mungkin ada sebab kot mengapa dan kenapa depa tak mau mengaku... kang banyak plak satgi yang dok kata.. ni keturunan nabi.. habes... okey stop kat sini bab ni.

minggu lepas, aku ada deal dengan seorang bro ni dari saudi... yang boleh aku tau sebab aku tengok borang dia le... okay.. agak terkezut la sengget.. sengget je tau... sebab cara percakapan dia lain tak macam kenalan2 aku yang dari saudi.... cara dia cakap macam sorang classmate aku yang dari oman.. serius aku sangat suka sembang dengan kawan aku yang dari oman tu, bukan apa.. best bahasa yang dia gunakan.. soft dan tak kasar.... boleh la menambah kosa kata bahasa arab aku dengan baik.. dia bercakap dengan aku guna bahasa fushah.

hari isnin lepas, dia datang lagi.. then aku bagitau yang bos nak jumpa dia sendiri...hahahaha...tengok muka dia cuak....aku kata rilex laa bos okay je, mungkin ada something yang dia nak tanya kot...

ok dipendekkan citer.....

sembang pi sembang mai... aku tanya dia.. bro ni asal dari negara mana?... dia pun bagitau aku, saya asal dari madinah.... aku: oh!! (dalam hati: patut la bahasa dia dan caranya berbeza).... saja aku nak nyakat dia... hang orang al-ansar ka?... dia terus gelak dan kata tak...tak..tak...

Alhamdulillah perkenalan yang sekejap itu banyak benda yang dia tolong aku.. tolong bagi fikrah untuk aku buat keja sekolah... bagi beberapa tajuk buku... dan jugak nak tolong burn kan cb untuk aku... buku yang dia ada.... aku bagitau aku tengah nak cari buku yang Imam Makkah tulis, tapi time tu memang aku tak ingat tajuk buku tu.. katanya, okey, nanti kalo hang ingat, hang sms aku, nanti aku try tengok kalo aku ada, kalo aku tak da aku minta famili aku tolong cari dan beli dan post tuk kau...

serius wei terharu sangat2 dnegan kebaikkan dia, moga Allah lah yang membalasnya....

dan beberapa suggestion yang dia bagi kat aku... aku rasa dia ni bukan sebarangan orang...

dan part yang paling best, dia nak tolong check keja sekolah aku..hahahaha hat ni yang nak dengaq sangat2... (moga Allah permudahkan... amen2 ya rabb)...

oh oh oh oh... rupa2nya dia merupakan student PhD... patut laaaaaa......

ya setiap perkara itu ada hikmahnya....

***
chai yok!!!! u can do it

No comments:

Post a Comment