Saturday 5 December 2015

Reflection surah al-Ghashiyah ayat 2 dan 3

share dari Ustazah Ummu Abdillah Ili Dalila dalam grup tadabbur al-Quran:

Kata Allah 'Azza wa Jalla :
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَة عَامِلَةٌ نَاصِبَة
Maksudnya : Muka-muka pada hari itu tunduk kerana merasa hina. Mereka menjalankan kerja yang berat lagi berpenat lelah.
Di akhirat nanti ada manusia-manusia yang tertunduk hina sedang di dunia mereka ini adalah orang yang beramal dan berpenat-penat dlm amalnya. Alangkah ruginya kita jika amalan kita selama ini tidak diterima Allah. Apa yang membuatkan kita merasa senang dan tenang dgn amal2 kita jika tidak janji syaitan yg menipu.
Lihat bagaimana sepatutnya sifat seorang mukmin yang beramal, yang Allah gambarkan dlm 5-Quran, kata Allah :
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan (dgn melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya) sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. (al-Mukminun 60)
Mereka sedar dan tahu bhw mereka nanti akan berdiri di hadapan Allah, mereka tahu amal2 mereka nanti akan ditimbang dan mereka takut amal2 mereka x mampu menyelamatkan mereka dari azab Allah. Subhanallah.
Berdoalah pd setiap pagi dgn doa yang diajar nabi shallallahu alayhi wa sallam
اللهم إني أسألك علما نافعا ورزقا طيبا وعملا متقبلا
Ya Allah, aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amal yang diterima. (HR al-Nasaie, Ibn Majah dll)
Ramai di antara kita yg belajar tapi adakah ilmu kita membuatkan kita lbh takut kpd Allah? Kerana itulah yg bermanfaat. Setiap hari kita diberi rezeki tp adakah rezeki kita dari sumber yg halal? Setiap hari kita berbuat itu ini tp adakah amal kita itu diterima Allah Jalla Jalaluhu.

No comments:

Post a Comment