Saturday 5 December 2015

Travelog di Bumi NAD - pertama datang

Pertama kali ke Aceh, saya diberi penginapan bersama mereka, Kompleks Ruzi, Jalan Teungku Diblang...
mencerita pengalaman mereka...ketika darurat berlaku.. pelajar Malaysia diminta untuk bersiap sedia, kemungkinan akan dibawa pulang ke Malaysia dalam masa 24jam.. keadaan waktu itu amat membimbangkan...kalau tak silap saya itu dalam akhir tahun 1999-2001... saya ke Aceh akhit tahun 2001... pada waktu itu, keadaan pun masih tidak berapa ok.. setiap malam, kami akan mengira berapa biji bom yang diletupkan.. dan bila waktu malam semua penduduk tidak dibenarkan untuk keluar dari rumah masing-masing...
saya melihat kakak-kakak yang comel ni, setiap mereka ada satu beg kecil, dalamnya mempunya barang dan dokumen yang penting... kata Kaka Wan Nur Amani Mohamed kita bersiap sedia, mana nak tahu tetiba diminta untuk keluar dari sini (Aceh).
************************
pengalaman dari sebahagian abang-abang senior; di waktu malam, pernah meniarap di lantai, kerana berlaku penembakan.. peluru bunyi terjatuh di atas bumbung rumah mereka...

*********************
dan esok pagi, kami keluar untuk ke kelas dan aktiviti yang lain seperti biasa... macam tidak ada apa-apa yang berlaku..

**********************
mula-mula saya di sana memang ada rasa takut, tapi lama-lama perkara tu sudah jadi biasa... ya setiap yang hidup pasti akan mati... dan Alhamdulillah.. masha Allah.. Subhanallah.. Allah melindungi kami semua dari perkara-perkara yang merbahaya.. terima kasih kepada mak ayah kami yang sentiasa mendoakan kami di bumi Aceh.

sebahagian dari kakak-kakak senior; Kak Normah, Kak Einur, Kak Liza, Kak Engku, Kak Yus, Kak Faizah, Kak Zie, dan Kak Yana. (Kakak yang pakai robe konvo tu saya tak sempat jumpa dengannya)
wink emoticon

No comments:

Post a Comment