Sunday 16 March 2014

Tips yang best :)) Tips Memilih Suami..

December 22, 2010 at 1:24pm
sesuai tak budak kecik yg tak penah sain surat nikah nak bg tips?
sesuai2..
memandangkan temanku sendiri dah sumpah seranah aku siap2, so aku pun rasa aku layak bg tips.. hehe

1) pilih yg jenis reverse-bias diode
[gila power-E punya term,, korang kena bukak buku power-E, then baru buleh capture sepenuhnya maksud aku]

2) resonable money-management
[he should be capable and reasonable in cost-benefit analysis - bukan jenis 'hemah berbelanja' sampai aku tak dapat nak faham hemah dia tu kot mana..]

3) tinggi
[huahuahua - nih sebab senang nak suruh lap kipas syiling nanti - kalau tak tinggi sangat pun, at least rajin bersihkan habuk kat syiling rumah kira dah ok kot]

4) mathematically fluent
penting weh. [banyak cengkadak lah pompuan nih.. takkan nak bagi gce test dulu kot. - habih tu, kalau mamat tu jenis terer subjek baca2, lembap sket maths camana? ~ bukanlah,, maksudnya logic dia tu boleh diterima akai.. contoh, dia nak kawen dgn aku, tapi katanya sebab aku sangat independent, so kira nikah misyar ye. contoh lain, katanya nikah ni adalah pengorbanan.. jadi aku kena sudi berkorban sapot famili dia dan famili isteri dia lagi satu, dan aku wajib mentaati suami dan sudi berkorban segala2nya utk mencapai mardhatillah -- even aku kena abandon famili aku -- nampak tak tak logik nye kat mana? famili aku dahla tgh huru hara, aku dah stori baik punya hikayat abang aku yg weng, tup2 boleh suruh aku berkorban dan mengorbankan famili aku? ~ so kesimpulannya, kena maths fluent gak ke? - tak payah pun takpe.. aku amik maksud tersiratnya kena pandai guna logik yg menguntungkan kedua belah pihak. tu je.. aku saje guna term tu sbb mcm best. hehe]

5) paling penting dalam donia yg fana ini..
seorang yg down to earth. dalam keadaan, dia ialah seorang penuntut ilmu, sedar diri yg dia tu penuntut ilmu, dan sentiasa berusaha menambah ilmunya..

6) hensem?
[hmm.. mcm ni. mari kita guna formula ukur baju di badan sendiri. memandangkan aku rasa aku nih kawaii desu ne jugak kan.. (hohoho), maka aku rasa tak perlu hensem sampai semua awek dlm cakerawala nih dok nak kejar dia je.. tapi pun aku pun tak naklah yg sampai semua awek dalam cakerawala nih pun dok takot nak lari je drpd dia.. kawaii or kakkoii mcm aku ok kot - haishh,,, minah perasan memang tak perlu dilayan.. huahuahua]
honestly.. hensem dari segi akhlaq. tegas atas perkara ma'ruf dan munkar. walaupun yg kena tibai tu aku. tapi kalau aku buat salah, kalau buat tak tahu.. tulah kezaliman yg besar yg dah dibuat atas aku.

7) yg ALlah pilih untukku - turun dari langit
contoh, macam aritu aku rehat kejap kat Abu Dhabi, tetiba ada mamat tak senonoh mana tah tangkap gambo aku. maksudnya, unpredictable. tapi aku tak naklah jenis yg tak senonoh mcm tu. maksud aku, oh suddenly i meet him somewhere. [cecece,,, nih hikayat snow heart version dublin tak hingat ni,, nih maksudnya, aku tak penah kenal sebelum nih. bak kata seorang temanku, "tak kenal maka tak benci". aku suka org yg aku tak kenal. sbb, kepala aku nih kritis tak hingat. so better aku tak kenal. senang cite. huh. my logic seems right kan? "yeah.. NAMPAK je la betul.. NAMPAK je tau.." [huh, diri sendiri dah kondem diri sendiri, camana nih? otoke otoke???] otoke - korean words - meaning 'how'

8) yg teman baiknya ialah buku
jenis suka baca buku jugak. senang aku nak suruh hantar aku p library, dan senang aku nak melabur duit aku yg banyak ni tanpa rasa bersalah sgt.. try kalau dpt yg jenis tak suka buku, mesti tak baginya aku buat koleksi buku2.. pening weh.

9) suka makan kek or pudding
sebab nih fav aku masak.. sedeh weh kalau aku masak pastu aku sorang je yg makan. oh oh. sedihnya saya.

10) suka n pandai masak
ayah aku pandai masak tapi tak suka masak. tension je rasa. btw, mak aku masak sedap. oklah tu. tapi penting jugak kalau dia pandai masak. sebab aku bukannya pandai sgt masak. so aku asyik dok perasan aku masak sedap. sekali sekala nak lah jugak berhenti perasan dgn sedar ada org lain masak lagi sedap dari aku. hmm.. make sense isn't it? hehehe

11) nerd + geek
sebab aku nakal sgt, nakal tak hingat. aku nak pesen yg jenis baik je.. bukan kepala ligat mcm aku.. aku nih, dgn berpakaian mcm nih, pun selalu jugak pegi baling bola kat pdg tgh2 malam buta (time gian sangat) kat saujana impian.. drive p cameron kul 4,5 pagi semata2 nak menikmati kabus dan nasik lemak pagi. benda2 yg manusia biasa takkan buat. so kesimpulannya, aku nak kawen dgn manusia biasa. biasa. biasa. nama pun encik biasa. huhu

12) garang
dlm donia nih, takde org berani marah aku.. aku asyik marah semua org; mak, ayah, bos kat opis (aku diam je la tanda protes biasanya) tapi dgn GM aku tak diam sgt.. huhuhu
bukan, maksudnya, seorang yg tegas bila rasa aku salah.. dan dgn tegas tegur apa yg aku buat tu salah, dan tegas pertahankan diri dia kalau aku menjawab balik (he should expect something until this part)

13) diam time marah
aku memang kalah dgn manusia pesen nih. konfem, aku tobat dan terus transform jadik pompuan melayu terakhir. meoww.
dan lepas tu tegurlah aku buat silap kat mana.. cuma jgn tegur time marah. aku nih walaupun takde org berani marah, sebabnya bukan aku mengamuk baling barang ke apa, sebabnya aku nih cepat nangis kalau kecik ati. nampak je brutal.. sebenarnya hati saya mcm cinderella. huuuu..

14) yg paling bawah adalah paling penting. cintakan masjid, Quran dan Hadith.
aku dah tak larat nak terajang org lelaki suruh pegi solat 5 waktu kat masjid. Quran dan Hadith tu makanan jiwa. Sumber ketenangan walau di mana berada.. sebab akan rasa attached dgn Allah. Zat yg paling penting utk kita attach. Definisi cinta dlm point ni mungkin aku kena elaborate lebih sket. Tapi aku tak rasa rajin nak elaborate nih, oh.. otoke otoke?
----
cukup dah kot dulu. aku nak berenti p masak. sebenarnya aku mengarut pasal tips pilih suami ni.. sebenarnya mcm ni.. ada seorang sahabat yg agak keras kepala.. tah.. aku tetiba bersyukur tak jadi dia kawen dgn mamat yg karakternya agak keras dan selalu rasa dia baik dan berilmu. sangat disayangkan sebenarnya. bagi aku, siapa yg rasa dia berilmu dan org lain tidak,, maka, tinggalkanlah dia. definitely bukan calon yg baik; sekurg2nya bg aku.. kenapa aku rasa aku perlu menyibuk dlm hal org lain nak buat rumah dan tangga nih? sebabnya.. mamat tuh kontek aku suruh aku slow talk dgn sahabat aku tuh, dan lagi kata.. sayang kalau kawan aku tu nanti kawen dgn org lain yg tak baik dan berilmu dan kaya mcm dia.. eehhh? mamat nih. silap banyak. memanglah aku ni muka cam bidadari syurga, kata2 kdg2 selembut salji, dan kdg2 jugak mcm halilintar membelah bumi.. tapi,, maaflah.. aku seorang yg jujur. huhuhu. so aku pun dah bgtau mamat tuh apa yg aku rasa tentang slack dia kat mana.. in a way or two, aku tak sangka sahabat aku tu pun sama pesen dgn mamat nih. kebarangkalian sama adalah .6 (mari kita mengira conditional probability ye.. )
oh, mungkinkah aku sebenarnya telah meruntuhkan sebuah baitul muslim yg sekufu? oh oh.. oh oh.. haishh... langit yg mendung jangan disangka takde buaya.. hmm..

jika kita andaikan buku adalah ilmu, dan almari buku yg berkaca adalah hati kita.. adakah kita pernah perasan bagaimana cara kita sebenarnya menyimpan buku? kita menyimpan buku dgn membuka pintu kaca terlebih dahulu. dan pintu kaca, akan pecah dan retak jika dibuka dgn keras, sifat sombong.. bahkan sennag dibuka jika kita bersikap lembut. tangan pun tak terluka. buku pun terjaga.

maka, hidup yg panjang ni sebenarnya adalah perjalanan mencari ilmu dan menggunakan ilmu utk menuju Robb yg Maha Pemurah. maka, sebegitu pentinya proses mencari ilmu dlm hidup kita, maka pilihlah seorang yg mampu membuka pintu ilmu dgn akhlak yg baik.. seterusnya, ilmu yg baik dan diberkati lebih mudah masuk.. mudah2an..

yang paling penting sebenarnya.. mintaklah bakal suami or bakal isteri yg kita inginkan tu drpd Allah. Allah je dalam donia ni (or luar donia or whatsoever) yg tahu circumstances korang, the most ideal partner korang spesis apa.. mcmana.. sangka baek dgn ALLAH.. gambatte dan bittaufiq wannajah..

sumber: copyright dari ciiikkk I

----------------
kawan den punya... saranghea mama aisyah

No comments:

Post a Comment