Wednesday 24 September 2014

Nostalgia Aceh 1

ingat lagi dulu tak ramai yang tahu aceh tu kat mana.. dan bagaimana tempatnya... (mungkin tahu, tapi tidak seberapa tahu setelah tsunami)...

dulu, bila orang tanya saya belajar di mana... saya bagitau di Aceh... mestu muka mereka akan nampak blur dan entah apa lagi entah... dan soalan seterusnya... belajar kat aceh?.. 'Itiraf ke sijil kat sana?... balik nanti nak keja apa?...

soalan2 di atas saya hanya jawab dengan senyuman....
then selepas tsunami....ermm dah ramai masyarakat Malaysia tahu tentang aceh dan ramai yang pergi melancong ke sana...

ya dahulu, belum ada flight direct dari Malaysia ke Aceh, perlu transit di Medan dahulu then tukar flight ke Aceh pula... kami dahulu pergi sana naik feri, dalam 4 jam, dan ada juga 7 jam... paling cepat saya pernah naik feri dalam 4 jam... feri perdana selalu cepat sampai berbanding kalo naik feri bahagia...
pernah bergolak dalam ombak yang sangat kuat [tapi dalam feri laaa... time tu hujan yang sangat lebat], sehingga kepala pun boleh terhantuk dengan bumbung fer [masa tu mungkin terlalu kurus]...then sampai perlabuhan kami kena naik bas ke gajah mada then rehat sekejap dan tunggu malam untuk bertolak ke Aceh dengan menaiki bas... bertolak 8 malam dari Medan akan sampai ke Aceh dalam 7.30 pagi atau 8 pagi... pemnamdu bas bawa macam jalan highway kat Malaysia, tetapi di sana jalannya di tepi2 juram yang sangat dalam....Alhamdulillah Allah selamatkan perjalan kami sampai ke Aceh tuk mencari IlmuNya...

walaupun penat dalam perjalanan, tapi sangat happy... kerana setiap langkah itu ada pahalanya...
dan Alhamdulillah... banyak perkara yang saya dapat belajar ketka berada di Aceh dahulu..
الحمد لله على كل نعمة يا الله
*****************
subjek yang sangat saya suka adalah peradaban Aceh...
ermm bagaimana subjek kenegaraan (ilmu pancasila) saya boleh dapat A??

No comments:

Post a Comment