Thursday 22 August 2013

Bahagian 7 (2): Surah an-Nur ayat 12 & 13

Ayat 12:
Sekiranya mendengar tentang tuduhan atau fitnah, cubalah untuk mengelak dari terjebak dengannya.

لَوْلا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
Maksudnya: "Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, (iaitu tuduhan palsu ke atas 'Aisyah bahawa dia ada melakukan perkara yang tidak baik yang menggemparkan itu), orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang) mereka sendiri, (dan tidak bersikap terburu-buru dan ikut serta melemparkan tohmahan dan tuduhan buruk kepada 'Aisyah yang terkenal sebagai seorang yang bersih dan suci itu) dan berkata, "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata"".

     Ibn Kathir telah menyatakan kandungan ayat di atas merupakan suatu arahan halus sebagai nasihat dan panduan kepada orang beriman dalam menghadapi masalah skandal fitnah yang dilemparkan ke atas 'Aisyah, seorang isteri Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam, ketika sebahagian orang bekerja keras untuk menyebarkan berita angin tersebut dan sekaligus ikut memburukkan nama Baginda sallahu 'alaihi wasallam; iaitu mengapa mereka tidak membuat andaian masalah itu dengan diri mereka sendiri terlebih dahulu, iaitu samada perbuatan seperti itu layak atau munasabah dilakukan oleh orang seperti mereka, tambahan pula beliau ('Aisyah) digelar sebagai Ummul Mukminin. 'Aisyah seorang yang terkenal warak dan lebih layak dipandang bersih daripada suatu tohmahan yang jahat itu.

   Ketika berita tuduhan palsu ini tersebar, ada sebahagian di antara kaum muslimin yang berdiam diri, mereka tidak membenarkan dan tidak pula membantah. Ada juga yang membicarakan tentangnya sambil mencari tahu apakah kebenaran khabar tersebut, atau sebahagiannya lihat dengan kehairanan khabar itu, dan ada sebahagiannya yang sejak mula tersebarnya khabar itu mereka tidak mempercayainya dan menyetakan kepercayaan mereka terhadap kesucian Saidatina 'Aisyah radhiyallahu 'anh.

لَوْلا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا: Mengapa pada waktu kamu mendengar yakni berita palsu itu, kamu orang-orang mukmin; lelaki dan perempuan - tidak bersangka baik terhadap saudara-saudara mereka yang difitnah (yang tercemar maruah/ namanya) itu adalah sebahagian dari diri mereka  sendiri, bahkan hal ini berkaitan dengan Rasulullah dan keluarga baginda sallahu 'alaihi wasallam. Mereka cuba membuat andaian kepada diri mereka sendiri. Jika tuduhan itu tidak patut bagi mereka, tentu lebih tidak patut lagi dilakukan oleh 'Aisyah radhiyallahu 'anh.
 إنها نزلت في أبي أيوب خالد بن زيد الأنصاري وامرأته، رضي الله عنهما، كما قال الإمام محمد بن إسحاق بن يسار، عن أبيه، عن بعض رجال بني النجار; أن أبا أيوب خالد بن زيد قالت له امرأته أم أيوبيا أبا أيوب، أما تسمع ما يقول الناس في عائشة ، رضي الله عنها؟ قال: نعم، وذلك الكذب. أكنت فاعلة ذلك يا أم أيوب؟ قالت: لا والله ما كنت لأفعله. قال: فعائشة والله خير منك
[Tafsir Ibn Kathir: jil. 6: m/s. 27]
     Ayat ini diturunkan berkenaan dengan Abu Ayub al-Ansari dan isterinya. Suatu ketika Ummu Ayub bertanya kepadanya (Abu Ayub): "Suamiku, apakah engkau tidak mendengar apa yang dibicarakan orang-orang tentang 'Aisyah?" Abu Ayub menjawab: Aku dengar, tapi berita itu bohong. "Apakah kamu turun membicarakannya, hi Ummu Ayub?" Ummu Ayub membalas: "Tidak, demi Allah, aku tidak melakukannya". Abu Ayub berkata: "Demi Allah, 'Aisyah itu lebih baik dari kamu". Inilah yang dimaksudkan oleh ayat di atas; dimana "Mengapa pada waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukmin dan mukminat tidak berprasangka baik terhadap diri mereka sendiri dan berkata, "Ini adalah suatu berita bohong yang nyata", seperti yang dikatakan oleh Abu Ayub dan isterinya.
    Ummu Ayub berkata: "Tidak, demi Allah, aku tidak melakukannya". Bermaksud: 'Aisyah itu lebih baik dari aku. Aku pun tidak pernah terfikir untuk melakukan perkara itu, apatah lagi 'Aisyah.
الْمُؤْمِنُونَ: Abu Ayub
الْمُؤْمِنَاتُ: Ummu Ayub
    Safwan; merupakan salah seorang sahabat Nabi sallahu 'alaihi wasallam yang difitnah oleh Abdullah bin Ubay bin Salul dengan saidatina 'Aisyah. Sofwan tidak pernah berjumpa dengan 'Aisyah kecuali bersama dengan Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam dan berkata Abu Ayub: "Sofwan itu lebih baik daripada aku, dan aku pun tidak pernah terfikir untuk melakukan perkara terkutuk itu, apatah lagi dia.

*Nasihat:
  • Kawan: merupakan sebahagian daripada kita. Sekiranya apa yang kita tidak suka orang buat sesuatu kepada kita, begitu juga sekiranya orang lain buat terhadap sahabat kita.
  • Sekiranya hendak berkawan, berkawanlah dengan orang yang lebih baik yang akan menjadikan diri kita baik, insha Allah.
Ayat 13:
لَوْلا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُولَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ
Maksudnya: "Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta".

Tuduhan yang dilemparkan wajib disertakan/ dibawakan saksi untuk membuktikan tuduhan itu benar atau fitnah.

No comments:

Post a Comment