Tuesday 4 November 2014

kenangan + pengalaman

pernah makan megi mentah yang rasa minyak gas/ minyak tanah dengan kawan2, jadi sedap jugak...

**itu je makanan yang ada ketika itu, dan itu pun orang bagi... di ketika itu, kita saling tolong menolong dan bantu membantu... kongsi megi, air dan juga biskut... tak kira siapa, kenal atau tak...

yang aku terkilannya, ketika itu aku tak punya ubat-ubatan untuk membantu mereka yang luka dan seangkatan dengannya...

aku melihat, seorang pakcik tua berjalan dipimpin oleh "mungkin" cucunya, beliau cedera yang agak teruk lukanya... aku tengok dan hanya berdoa untuknya dan warga aceh lainnya... bagaimana sekiranya pakcik itu abah aku, oh!! ya Allah... 
itu hari pertama tsunami... keesokkan harinya, di pagi hari, dikhabarkan ada seorang yang meninggal kerana mengalami luka parah, dan peralatan perubahan tidak mencukupi... ya Allah... hanya doa yang mampu kuhulurkan untuk beliau, moga beliau ditempatkan bersama hamba-hambaNya yang soleh.

(Disember 2004, Banda Aceh).

No comments:

Post a Comment