Sunday 2 November 2014

Tak reti masak huhuhuhu

masa kat sekolah 1 dulu, aku memang dikenali tak pandai masak... hehehehe, mungkin masa tu aku paling muda kot... ramai abang2 dan kakak2... so aku tak penah masak... ada le masak jugak, tapi masak yang biasa2 je...

setiap kali kalo persatuan buat program, aku hanya menolong apa yang patut, tapi aku paling suka kalo bahagian persiapan hahahahaha sebba tak payah masuk dapur... ceh!! malas la tu... of course laaa... wei pakai lelawa peh tu nak kena masuk dapoq... tak mau la chek... kena kupaih bawang dan segala bagai, satgi bau bawang tak best laaa hahahahaha [terok betoi anak dara ni... hancusssss]...

tak mau tak mau aku pun, aku buat jugak... kupas bawang dan segala bagai, tapi kalo boleh memang kau elak hahahahhaha

aku penah goreng kacang tanah, goreng dengan minyak... depa buat kuah kacang... kalo tak silap aku masa tu dekat nak raya haji kot... aku diminta suruh oleh abang leh huhuhuhu... masa tu aku kat atas [kira ruang depan / ruang tamu laaaa] tengah mengemas.... tetiba dipanggil...huhuhuhuhu dengan muka yang cuak kena masuk dapoq, walaupun aku pakai tudung khusus dan aku ada bawa baju tuk ganti if bau tak best....

okay, goreng kacang... hahahahaha memang ketaq kot... dah la disuruh goreng, peh tu dapoq tu diletak ditempat yang agak gelap laaaa.... sambil goreng diam je... hahahahaha ketaq macam mana nak tau kacang ni dah masak belum... abang leh tu dok mai tengok aku... aku tanya dah okay belum... dia kata belum.. goreng2 dan agak lama aku dah cuak takot hangit... aku tanya dah boleh angkat belum... tetiba mai sornag kakak ni, hi dah lama goreng dah masak kot... aku kata laaa tadi tanya kata tak masak lagi... muka aku memang tak best dah masa tu.... telinga dah tadah siap2 kemungkinan akan ada sora yang entah hapa2 nanti...

so angkat lah kacang tersebut... hahahahaha memang hangit, tapi agak okay laaa tak hangit sangat... huhuhuhu dah jadi bising kat dapoq gara2 kau goreng kacang.....

[nak bela diri la konon dan tak mau rasa besalah + rasa cuak... dan nak lari tak mau dok dapoq]... aku kata dah habaq kan tak gheti masak, dok suruh buat apa... masa tanya tadi kata tak masak.. tak masak... eeeeeeeeeeeeeee..

aku blah p naik atas... sambung buat gheja kau tadi... kalo aku p dapoq pun, kan ada orang tolong siapkan gheja aku yang tertangguh tadi... kena le sambung... aku suka gubah tisu... hehehehehe setiap kali raya tau apa2 program, itulah gheja aku, gubah tisu dan pokok bunga musti ada.....

disebabkan aku ni yang tak pandai masak..... kalo aku masak pun ornag tak akan percaya hahahahaha.... best jugak... tak payah le masak.. kalo p persatuan aku duduk dan buat keja lain... pehtu makaaaaannnnn...... dan p tengok apa depa masak hehehehe

*****************
penah sekali aku masak, dah banyak kali aku masak, tapi abang2 dan ada jugak kakak2 yang tak tahu... musti kata ni orang ni masak orang tu masak, ni tak semestinya dik *** hahahahaha.. aku senyum jaaa... komen depa.. sedap hehehehe

ada sekali tu aku masak hati ayam... sebab masa tu smeua orang tengah sibuk, sebba mengangkut barang kakak dari rumah lain untuk berpindah sebelah rumah aku... memandangkan semua orang sibuk + kesian nak masak musti depa letih.. aku pun letih jugak... dan aku diminta untuk dirumah saja... so aku pun masak laa... masak kicap hati ayam, aku campoq dengan kentang... aku masak pakai campak je... ikut selera aku sendiri... pong pang pong pang aku masak then siap.. aku hidang... depa sampai rumah rumah kemas sikit2 bagi ada ruang then depa makan... aku balik rumah aku lepak, baring atas katil dan dnegaq lagu... malas nak p makan sekali.. malas nak pakai tudung hahahaha sebab ada abang2...

lewat malam tu, kak wana bagitau aku, dik .... abang yeh dan abang an dan abang2 tak percaya dik masak makan malam tadi... aku eh!!! masak biasa je kak wana, dik pakai campak je... masak ikut selera sendiri... ikut apa yang terlintas dalam kepala, so aku campak je laaa... kata abang2 tu masakkan tadi sedap boleh bagi 5 bintang, tapi memang depa tak percaya... aku ermmm okay, adik okay je... adik kan tak pandai masak... kak wana bagitau lagi, depa ingat kak wana dan kak lin yang masak... akak bagitau laa, mana sempat kan dok kalot angkat barang.. adik je yang ada kat rumah...

hehehe ada rasa bangga sengget, jangan pandang rendah kat aku okay.. aku ada alasan kenapa kau bagiatau kata aku tak pandai masak hahahahaha....  leceh, kena masuk dapoq, kena tukaq tudung, kena bukak stokin huhuhuhu [ni kes kalo p persatuan laaaa.....]

********

aku boleh ja masak, tapi aku masak pakai campak je.. klao ada orang minta resepi masakan aku, memang jammed... aku hanya boleh bagitau bahan2 je, tapi aku tak pandai nak bagitau anggaran kuantiti bahan tu... hahahaha aku pakai agak2 dan aku tengok berapa orang nak makan dan lauk tu ada banyak mana... so bantai je... tapi masak untuk 2 3 orang boleh laa.. kalo ramai memang aku angkat tangan, aku memang tak pandai... hahahaha

**************
tetiba teringat nostalgia di sana dulu...... setiap itu ada hikmahnya insha Allah

No comments:

Post a Comment