Sunday 7 January 2018

Isteri di dalam al-Quran

Oleh: Al-Fadhil Dr. Ahmad Sanusi

1. Allah menggunakan lafaz zaujah (زوجة), imra’ah (امرأة) dan ahl (اهل) untuk menggambarkan perbezaan kedudukan isteri di dalam al-Quran.

2. Meneliti istilah tersebut, terdapat beberapa pengajaran yg boleh kita ambil. Istilah zaujah (زوجة) digunakan apabila kesempurnaan hubungan suami isteri itu jelas. Dengan itu Allah guna zaujah utk Nabi Adam dan Rasulullah sendiri. contoh:

-وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ

-النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِم ْوَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ


3. Manakala hubungan suami isteri yg tidak sempurna seperti terdapat halangan dari aspek aqidah, anak dan sebagainya, maka Allah guna imra’ah (امرأة). Sebagai contoh Allah menggunakan lafaz imra'ah buat isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut kerana penentangan mereka terhadap dakwah, begitu juga dengan isteri Firaun. Jelas di sini berlaku kekurangan dari aspek aqidah pasangan masing2.

-ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا

-وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ


4- Sekiranya hubungan suami isteri itu tidak pula sempurna dari aspek kurniaan anak, Allah juga akan menggunakan lafaz imra’ah. contoh adalah pada Nabi Zakaria:

قَالَ رَبِّ أَنَّىَ يَكُونُ لِي غُلاَمٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ

Namun setelah mana hubungan perkahwinan mereka sempurna dengan dikurniakan anak, Allah menggunakan lafaz zaujah pula:

زَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ* فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ

5- Rasulullah pula diletakkn dlm kedudukan yg istimewa. Walaupun hanya dikurniakan anak melalui Khadijah dan Mariah sahaja, semua isteri Nabi disifatkan sebagai zaujah kerana kesempurnaan aqidah adalah kesempurnaan yg tertinggi. Begitu juga Allah menggunakan lafaz yang unik buat Nabi Musa di mana lafaz ahl (اهل) digunakan:

قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا


6. Manakala Ummu Jamil, isteri Abu Lahab, walaupun dikuniakan kecantikan dan anak, Allah menggunakan lafaz imra’ah bg menggambarkan kelompongan aspek aqidahnya, bahkan Ummu Jamil disifatkan sebagi pemikul kayu api dineraka kerana sikapnya yg sering menyakiti Rasulullah.

7. Dari sini juga tergambar terdapat 4 jenis pasangan di dalam al-Quran:
(a) Pasangan yg sempurna keislaman mereka seperti Adam dan Rasulullah
(b) Pasangan yg kedua2nya menentang Islam seperti Abu Lahab dan Ummu Jamil.
(c) Pasangan yg suaminya beriman tetapi isterinya sebaliknya seperti isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut.
(d) Pasangan yg isterinya beriman tetapi suaminya tidak seperti isteri Firaun.

==========================================
Penambahan dari comment di FB:

hadis:

وعن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: الدنيا متاع وخير متاعهاالمرأة الصالحة
(رواه مسلم)
Hadis ni rasulullah guna perkataan al-mar'ah..


Dr. Ahmad Sanusi:

Benar, dalam hadith, lafaz imra'ah banyak juga digunakan, namun Nabi juga menggunakan lafaz zaujah bagi menggambarkan keadaan isteri. Cumanya harus kita faham, hadith lafaznya boleh berubah berbeza dgn lafaz Quran yg tidak berubah. sebab tu salah satu kaedah al-Bukhari, beliau mengharuskan 'riwayah bil makna' iaitu meriwayatkan hadith dgn lafaz yg mirip tapi maknanya sama. perkara ini tidak boleh dilakukan pd al-Quran kerana lafaznya telah tetap.

dengan itu, kajian berhubung 3 lafaz ini mmg memerlukan kajian ttg bagaimana Rasulullah menggunakan 3 lafaz isteri ini. ana bagi contoh hadith yg Rasulullah guna lafaz zaujah utk gambarkan isteri yg baik dan lafaz imra'ah utk isteri yg ada sedikit kekurangan. sebagai contoh dalam Musnad Abu Daud al-Tayyalisi Rasuluullah sebut:

عَنْ سَعْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " سَعَادَةٌ لِابْنِ آدَمَ ثَلَاثٌ، وَشِقْوَةٌ لِابْنِ آدَمَ ثَلَاثٌ، فَمِنْ سَعَادَةِ ابْنِ آدَمَ: الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ، وَالْمَرْكَبُ الصَّالِحُ، وَالْمَسْكَنُ الْوَاسِعُ، أَوْ قَالَ: وَالْمَسْكَنُ الصَّالِحُ، وَشِقْوَةٌ لِابْنِ آدَمَ ثَلَاثٌ: الْمَسْكَنُ السُّوءُ، وَالْمَرْأَةُ السُّوءُ، وَالْمَرْكَبُ السُّوءُ "

Maksudnya ada tiga kebahagian buat anak adam: iaitu zaujah solehah, kenderaan yg baik dan rumah yang luas. dan ada tiga kesempitan buat anak Adam iaitu, rumah yang tidak baik, imra'ah yang tidak baik dan kenderaan yang tidak baik.

ini hanya contoh. barangkali pengguna.

===========================================================================

perbezaan perkataan imraah dengan ta marbutoh dan ta maftuhah ialah ta marbutoh perempuan yang belum disentuhi manakala ta maftuhah pula bermakna perempuan yang telah disentuhi.

Dr. Ahmad Sanusi:

lafaz imra'ah dengan ta' maftuhah digunakan 7 kali dalam Quran dengan pengkhususan kepada isteri orang tertentu:

1- إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ

2- وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ
3- قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ
4- وَقَالَتِامْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِّي
5/6- ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ
7- وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُواامْرَأَتَ فِرْعَوْنَ

manakala lafaz imra'ah dgn ta' marbuta datang lebih secara umum sebagai contoh:

1- وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ
2- إِنِّي وَجَدتُّ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ
3- وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ 

No comments:

Post a Comment